fbpx

Intermittent Fasting

Dlaczego diety nie działają?

Witaj Wędrowcze! Przedstawiam Ci artykuł poświęcony stylowi życia Intermittent Fasting. Pewnie nie raz trafiłeś na manowce w poszukiwaniu tej jedynej właściwej diety. Zastanawiałeś się godzinami, którą wybrać ?

-Ostatnio w modzie jest Paleo.

-A może dietę Kwaśniewskiego? Znajoma matki schudła na niej 10kg.

-Tylko dlaczego wciąż wygląda tak samo, a może nawet grubiej ?

-Wiem! Wybiorę dietę Dukana ? Kim właściwie był ten Dukan ?

-Może lepszy będzie jednak detoks owocowy ?

Każdy z nas miał w życiu taką rozterkę. Właściwa odpowiedź jest tylko jedna.

Poznaj swój organizm!

Inny niż wszyscy ?

Lubimy myśleć o sobie jako o jednostkach wyjątkowych. Mamy swój własny charakter, indywidualne ambicje. Wyjątkowe umiejętności, które sprawiają, że jesteśmy kim jesteśmy. Jednakże, nasuwa mi się jedno pytanie. Czy nasze układy pokarmowe, też są takie różne od siebie ? Niestety, albo i stety nie są! Nie uwzględniając drobnych odchyleń osobniczych układy pokarmowe zdrowych osób nie różnią się za bardzo od siebie. Każdy z nas posiada takie same enzymy odpowiadające za trawienie białek, węglowodanów oraz tłuszczy. Trzustka każdego z nas po spożytym wysiłku wydziela insulinę, wszystkie ludzie żołądki wypełnione są kwasem solnym. W kwestii trawienia nikt z nas nie jest wyjątkowy. Dlaczego zatem próbujemy ciągle nowych diet, by znaleźć tę właściwą ? Każdy człowiek podlega tym samym zasadom. Zrozum działanie swojego organizmu, by osiągnąć wymarzony cel!

Biznes

Branża spożywcza to biznes jak każdy inny. Producentom zależy, abyśmy jedli jak największe ilości ich produktów. Większa sprzedaż – większy zysk. Prosta matematyka. Ważne jest abyśmy mieli tego świadomość. W schemacie klient – producent jesteśmy dawcą kapitału. Producenci sięgają po przeróżne metody reklamy.  Celem jest zawsze penetracja naszych portfeli. Jedz więcej i więcej, by dać zarobić korporacji. Jedz więcej, by zepsuć sobie zdrowie. Każdy batonik, miska płatków śniadaniowych to strzał w kolano, który aplikujesz sobie samodzielnie i z premedytacją. W erze szumu medialnego, ciężko trafić na wartościowe źródła informacji. Producenci żywności wydają kasę na badania, które sprawią, że będziemy kupować więcej ich produktów. Niezależne badania jednak pokazują zupełnie inną zależność. Jeśli chcemy być zdrowi musimy jeść rzadziej!

Śniadanie najważniejszym posiłkiem dnia?

W telewizji tak mówili, to chyba tak jest? Guzik prawda! Reklamy trąbią nad wyższością śniadania nad innymi posiłkami. „Zjedz nasze płatki śniadaniowe a będziesz miał energię na cały dzień!” Wszystko to w trosce o zyski przedsiębiorców produkujących te „przysmaki”. Celem jest zawartość Twojego portfela, a nie Twoje zdrowie! Poniżej przytoczę ciekawą historię dotyczącą płatków śniadaniowych.

Antymasturbacyjne płatki śniadaniowe

Obiła Ci się kiedyś o uszy reklama płatków kukurydzianych ? Pewnie tak. Też ją słyszałem. Przedstawię Ci w skrócie ich historię. John Harvey Kellog był medykiem w sanatorium w Battle Creek, USA). Swoje życie poświęcił walce z masturbacją i stosunkami płciowymi, które uważał za źródło zgorszenia w narodzie. Był zagorzałym wegetarianinem, który uważał że spożywanie mięsa i nabiału pobudza żądze seksualne u ludzi. Rozwiązania szukał w diecie. W tamtych czasach amerykańskie śniadanie opierało się na mięsie i jajkach. Wg naszego wynalazcy pobudzało to ludzi do spółkowania, co w jego mniemaniu należało ukrócić. Jego rozwiązaniem były płatki kukurydziane. Wprowadził je i podawał codziennie w sanatorium. Swój pomysł przedstawił bratu, który po dodaniu cukru pomógł je skomercjalizować. Już XXI wieku wiedziano o negatywnym wpływie węglowodanów na ludzi. Jak widzisz próbowano to wykorzystać do własnych celów, a że przy okazji udało się zrobić biznes? Dwa w jednym!

Jedz 5 razy dziennie co 2-3 godziny

Każdy z nas to słyszał. Połowa z nas, która wdrożyła tę wspaniałą poradę przytyła 2-3kg. Dlaczego się nie udało ? Przez spowolniony metabolizm! Ale jak go przyspieszyć ? Prosta sprawa! Jedz więcej i częściej! I tak w koło Macieju. Kolejna złota porada, którą możemy wyrzucić do śmietnika.

Dlaczego jedząc co 2 godziny skracasz sobie życie

Insulina

Nazwa, jak nazwa. Czym jest insulina ? Jest to hormon peptydowy odpowiadający za transport węglowodanów (w mniejszym stopniu białek i tłuszczy) do wnętrza komórek. Reguluje procesy magazynowania energii w organizmie. Jej stężenie we krwi jest proporcjonalne do stężenia glukozy. Krótko mówiąc chwile po spożyciu węglowodanów, komórki trzustki zaczynają uwalniać insulinę do krwi. Zależność tę prezentuje poniższa rycina.

Intermittent fasting. Wpływ glukozy we krwi na poziom insuliny.

Jak widzisz, poziom insuliny rośnie wraz z poziomem glukozy we krwi. Mówiąc prostymi słowami, im więcej jesz węglowodanów, tym Twój organizm wyrzuca więcej insuliny do krwi . Co z tego wynika?

  1. Zwiększony poziom insuliny hamuje spalanie tłuszczu! Mechanizm ten polega na zablokowaniu możliwości opuszczenia komórek tłuszczowych przez lipidy. Redukcja poziomu tkanki tłuszczowej polega na usuwaniu lipidów z komórek tłuszczowych w celu ich spalenia. Skoro ten proces jest zablokowany, to jak mamy spalić tłuszcz?! Podbijanie poziomu insulin we krwi skutecznie nam to uniemożliwia.  
  2. Insulina hamuje proces autofagii. Autofagia to proces, w którym organizm usuwa uszkodzone molekuły i organella komórkowe. Proces ten ma kluczowe znaczenie w procesach starzenia się. Brak możliwości usuwania zniszczonych struktur komórkowych prowadzi do szybszego starzenia się. Regularne usuwanie „odpadków” komórkowych w procesie autofagii jest kluczowe dla zahamowania starzenia. Wysokie nasilenie procesów autofagicznych występuje w młodych organizmach. Wraz z wiekiem intensywność tego procesu spada. Post pozwala nam utrzymać ten proces na wysokim poziomie. Skoro wzrost stężenia insuliny we krwi hamuje autofagie, to myślisz, że warto jeść co dwie godziny?

Intermittent fasting

Nasi pierwotni przodkowie byli mistrzami systemu Intermittent Fasting. Pewnie nie wiedzieli nawet co ta nazwa oznacza. Jednak, do jego założeń stosowali się codziennie. Nie mieli wyboru. Codziennie rano myśliwi i zbieracze wyruszali w poszukiwaniu pożywienia. Wieczorem wracali i całe plemię rozpoczynało posiłek. Jak już się domyślasz taki sposób żywienia to właśnie intermittent fasting. Po polsku post. Jak, w XXI wieku żyć jak nasi przodkowie ?

Odpowiedź jest banalna. Nie jedz śniadania!

Prosty krok na rozpoczęcie programu okna żywieniowego. Założenia tego systemu są bardzo proste. Ograniczamy czas w ciągu dnia, w którym spożywamy posiłki. Standardowe protokoły opierają się na następujących ramach czasowych. Nie ma znaczenia o jakiej porze dnia i nocy będziesz spożywać posiłki. Najważniejsze jest utrzymanie zalecanych odstępów czasowych. Do śledzenia czasu postu polecam Ci aplikacje ZERO

  1. 16:8 (Szesnaście godzin postu. Osiem godzin jedzenia)
  2. 18:4
  3. 20:4
  4. 23:1 OMAD

Podsumowanie

Ten artykuł jest wstępem do serii artykułów dotyczących okna żywieniowego. W Kolejnych artykułach poruszę więcej kwestii dotyczących wpływu postu na poszczególne funkcje naszego organizmu.

Więcej na temat stylu życia HOODY’ego znajdziesz w darmowym Ebooku. Zapisz się do newslettera a po chwili otrzymasz ode mnie Ebook zupełnie za darmo. Zero spamu!

4 kroki hoody'ego

Powodzenia!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o